Handels- och leveransvilkor

1    Handels- och leveransvillkor.

Innan du beställer varor från Scandidact ApS, rekommenderar vi att du läser igenom våra handelsvillkor.

1.1 Dessa villkor gäller för alla inköp i Scandidacts webbshop (nedan kallad webbshoppen)  även inkluderande

 www.babysimulator.se för leverans i Sverige och Europa.

1.2 Slutgiltigt

Köpeavtal ingås först när webbshoppen har skickat en orderbekräftelse. Webbshoppen förbehåller sig rätten att avslå en beställning om det exempelvis inte anges någon betalningsmetod.

1.3 Webbshoppen reserverar sig för prisfel, slutsålda eller utgångna produkter och ev. leverantörsförseningar. Informationen på webbplatsen är inte bindande för webbshoppen. Webbshoppen förbehåller sig rätten att reducera en order om enskilda varor i en samlad beställning inte kan levereras.

 

   AVTALSVILLKOR OCH UPPLYSNINGSPLIKT

2.1 Varornas egenskaper framgår av webbshoppens framställning av den enskilda varan. Observera att bilderna på sidan är vägledande och att tillbehör endast ingår såvida de nämns i texten. Om ytterligare information önskas, vänligen kontakta vår kundtjänst på telefon +45 4913 9333.

2.2 Webbshoppen på domänen www.babysimulator.se ägs och drivs av:

Scandidact ApS
Organisationsnummer (CVR-nr) 33629287
Skovdalsvej 4
DK-8300 Odder, Danmark
Tel. +45 49 13 93 33
info@scandidact.dk

 

3    PRISER

3.1 Priserna i webbshoppen är i svenska kronor. (SEK)

3.2 Alla priser visas med och utan dansk moms (25 %).

3.3 En fraktkostnad tillkommer på samtliga beställningar. Inga avgifter tas ut vid betalning med kort.

 

4    BESTÄLLNING

4.1 Webbshoppen är öppen 24 timmar om dygnet, och du kan därför handla när det passar dig. Det kan dock hända att vi stänger webbshoppen på grund av uppgradering och underhåll. Du kan bara göra inköp när butiken är öppen och tillgänglig.

4.2 Du måste vara minst 18 år gammal för att få handla i vår webbshop. Du måste även ha ett giltigt betalkort som webbshoppen accepterar. Om du är under 18 år måste du ha dina föräldrars eller förmyndares samtycke, eller på annat sätt ha laglig rätt att ingå köp.

4.3 Du kan välja de produkter du vill köpa och lägga dem i ”Varukorgen”. Du kan ända fram till tidpunkten för beställningen ändra innehållet i varukorgen, och du kan regelbundet kontrollera innehållet och priset på produkterna.

4.4 När du är redo att beställa klickar du på ”Fortsätt till kassan”, där du anger ditt namn, adress, e-post, telefonnummer, betalningsmetod och därefter leveranssätt.

4.5 Du kan fritt ändra innehållet i varukorgen tills du bekräftar ditt köp genom att klicka på knappen ”Slutför beställningen”.

 

5    BETALNING

5.1 Vi erbjuder alla med organisationsnummer 21 dagars kredit, om inte annat avtalats. Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta med 1,5 % per månad.

5.1 Webbshoppen använder sig av en betalningslösning från ePay. Kommunikationen med denna betalningslösning har testats och godkänts, och alla kortdata skickas krypterade via SSL (Secure Sockets Layer) och är helt säkra.

5.2 Webbshoppen lyfter beloppet först när beställningen skickas.

5.3 I webbshoppen kan du betala med de vanligaste betalkorten.

 

5.4 Om webbshoppen i undantagsfall inte kan leverera hela beställningen, jfr punkt 1.3, reduceras din betalning i enlighet därmed.

 

6    FRAKT OCH LEVERANS

6.1 Varor som köpts i webbshoppen levereras till den angivna leveransadressen. Därutöver erbjuds du att hämta varorna hos oss (gratis). Fasta låga priser för leveranskostnaderna, som är oberoende av vikten på beställningen.

Aktuella leveranskostnader – inkl. frakt och expediering:

Leverans till adress:   

Kr 150,00 dkk exkl. moms 

Kr 187,50 dkk inkl. moms

 

6.2 Leveranstiden är normalt 2–3 arbetsdagar för lagervaror och kan i vissa fall påverkas av transportören.

6.3 Om den beställda varan inte finns på lager skickar vi ett mail med ett nytt leveransdatum så snart som möjligt. Vid samtidig beställning av flera produkter, levereras samtliga produkter vid ett och samma tillfälle. Leveranstiden för en samlad beställning beror därför på den produkt som har den längsta leveranstiden. Om en order är brådskande eller om du har speciella önskemål om leverans är du välkommen att kontakta vår kundservice direkt på telefon +45 49 13 93 33

6.4 Vi använder oss av GLS för våra leveranser. 

6.5 Vid mottagande bör du noggrannt undersöka försändelsen. Kontrollera samtidigt om det levererade motsvarar den bifogade följesedeln.

 

7    ORDERBEKRÄFTELSE

7.1 När webbshoppen har accepterat din beställning får du en orderbekräftelse via e-post.

7.2 Ett slutligt köpeavtal mellan dig som kund och webbshoppen har ingåtts först när du fått en orderbekräftelse från oss.

  RETUR- OCH ÅNGERRÄTT 
8.1 Du har 14 dagars retur- och ångerrätt. Inom de 14 dagarna kan du meddela oss att du ångrar köpet och därefter returnera varan till oss.
 
8.2 Retur- och ångerrätten börjar löpa från den dag du mottog din beställning. Om tidsfristen löper ut på en helgdag, lördag, julafton eller nyårsafton, förlängs den till påföljande arbetsdag. Om flera olika varor beställs i en och samma order men levereras individuellt, gäller retur- och ångerrätten från mottagandet av den vara som levererades sist.
 
8.3 Om du vill kunna utnyttja retur- och ångerrätten måste du meddela oss inom 14 dagar efter mottagandet av varorna och ange orsaken till returen. Du kan kontakta oss på tel. +45 4913 9333 eller info@scandidact.dk.
 
8.4 När vi har mottagit varan kontrollerar vi den och återbetalar det belopp som du betalade vid köpet (inkl. leveranskostnader). Returer behandlas inom 14 dagar efter mottagandet.

8.5 För specialtillverkade produkter eller varor som ligger utanför vårt normala sortiment, har kunden – trots det som anges ovan – ingen retur- eller ångerrätt.

Returnering
8.5 Om du ångrar ditt köp ska varan returneras till följande adress:

Scandidact ApS
Skovdalsvej 4, port 1
DK-8300 Odder, Danmark

8.7 Kom ihåg att kontakta Scandidact på info@scandidact.dk och ange orsaken till att du returnerar varan. Om du har betalat med betalkort överför vi pengarna till ditt kort igen. Pengarna kan inte utbetalas till något annat konto.

8.8 När du returnerar varan, se till att den är ordentligt inslagen. Scandidact står för kostnaderna i samband med returnering av varan. Vi skickar en GLS-returetikett, som du sätter på försändelsen när du lämnar in den.
 
8.9 Vi rekommenderar att du returnerar varan i sin ursprungliga förpackning, eftersom avsaknaden av originalförpackning kan göra att värdet på varan minskar. Läs mer om detta i avsnittet ”Bedömning av varans försäljningsvärde”, som du hittar nedan.

8.10 Vi förväntar oss att du returnerar varan så snart som möjligt efter att du har meddelat att du ångrar ditt köp. Du måste returnera varorna senast 14 dagar efter att du har ångrat köpet. Vi accepterar inte paket som skickas mot postförskott, dvs med efterkrav.
 
Bedömning av varans försäljningsvärde
8.11 Som kund har du rätt att ångra köpet efter att ha testat varan. Du kan dock helt eller delvis förlora ditt erlagda belopp om varan har använts/testats mer än vad som är möjligt i en fysisk butik.  Varans värde kan ha minskat på grund av att:

- du rent faktiskt har använt varan.
- varan har skadats medan du ansvarade för den.
- du har hanterat varan på ett annat sätt än vad som var nödvändigt för att bestämma varans art, dess egenskaper och funktion.
- du har brutit varans försegling, dess originalförpackning eller liknande.

8.12 Om värdet på varan har minskat gör vi en specifik bedömning av vad den använda varan kan säljas för till en annan kund. Beloppet för en ev. värdeminskning får du inte tillbaka.

 

9    Reklamationsrätt


9.1 Enligt den danska köplagen är det 24 månaders garanti på varor med tillverknings- och/eller materialfel som köpts i webbshoppen. Vi rekommenderar att du sparar fakturan som dokumentation. Beroende på den konkreta situationen betyder detta att du kan få varan reparerad eller utbytt, få tillbaka pengarna eller få ett prisavdrag. Detta förutsätter att reklamationen är berättigad och att felet inte har uppstått till följd av felaktig användning eller annat skadevållande beteende.

9.2 Om du upptäcker att varan är defekt, måste du enligt lagstiftningen reklamera varan inom ”rimlig tid”. Vi rekommenderar att du reklamerar varan så snart som möjligt (inom två månader efter det att felet upptäcktes) och ger oss en detaljerad beskrivning av felet. Du kan reklamera genom att skicka ett mail till info@scandidact.dk eller ringa till oss på tel. +45 4913 9333. Därefter måste du skicka tillbaka varan enligt våra anvisningar.
 
9.3 Observera att reklamationsrätten inte täcker fel, skador eller slitage som uppkommit direkt eller indirekt på grund av felaktig användning, dåligt underhåll, våld eller obehörig manipulering.

 

10     Möjlighet att klaga.
Ett klagomål på en vara eller tjänst köpt hos oss kan lämnas till Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, DK-2500 Valby, Danmark. Du kan lämna in klagomål till Center for Klageløsning via www.forbrug.dk.

Du kan även lämna in ett klagomål på EU-Kommissionens online klagoportal. Det är särskilt relevant om du är kund med bostadsadress i ett annat EU-land än Danmark. Klagomål lämnas här. Vid inlämning av ett klagomål skall du ange vår e-postadress: info@scandidact.dk

 

11     Tillämplig lag och tvist

Alla köp i webbshoppen och hos Scandidact ApS omfattas av dansk lag. Tvist som uppstår i samband med dessa köp, ska så långt som möjligt göras upp i godo mellan parterna. Om detta inte är möjligt ska eventuella tvister avgöras vid domstolen i Århus.